Test Hydroflyer

We hebben de Hydroflyer voor je getest. De eFoil Scooter is een mix van e-foil en elektrische jetski.

 

 

De test werd uitgevoerd in Cascais, Portugal samen met het Hydroflyer-team uit Canada. Dit resulteerde in de volgende video en uiteraard hebben we zelf twee Hydroflyer boards getest. Simpel gezegd is de Hydroflyer een stuur eFoil waarbij beide tenen in de rijrichting wijzen. 

Het stuur en het grote volume maken de start erg gemakkelijk. Maar sturen is even wennen voor een ervaren eFoiler. Dus laten we beginnen met de video:

 

 
 

Met het stuur zijn er vier contacten met het board (twee voeten en twee handen), terwijl er met de eFoil slechts twee zijn.

 

Wat is een hydroflyer?

eFoil, waterscooter of elektrische jetski? Misschien een beetje van alles. U kunt met de Hydroflyer over het wateroppervlak rijden zonder op te stijgen. In dit geval zou de rijervaring te vergelijken zijn met die van een elektrische jetski (stander) of misschien wel een scooter of elektrische scooter op het water. Rijden op de oppervlakte - inclusief lanceren - is erg gemakkelijk omdat het stuur je stabiliteit geeft. In 2023 zou er een vinoptie moeten zijn voor de Hydroflyer : een korte vin met een motor die het board niet laat opstijgen.

Hydroflyer-opstelling
Hydroflyer-opstelling

Maar het draait natuurlijk allemaal om vliegen, want onder het board zit immers een mast van 82 cm lang met een onderwatervleugel. Het opstijgen en het beheersen van de hoogte werkt - net als bij een eFoil - door je gewicht te verplaatsen. Als je je gewicht naar achteren verplaatst, gaat de hydroflyer omhoog. Als je het gewicht naar voren brengt, zakt het board.

Versnelling gaat via een gashendel op het stuur. Vergelijkbaar met een elektrische jetski. De besturingseenheid met de gashendel communiceert via Bluetooth met de controller op het bord. Dit moet het later mogelijk maken om het stuur te demonteren en de Hydroflyer als pure eFoil te gebruiken met een aparte afstandsbediening.

 

Rijgedrag

De voetpositie is anders dan bij de eFoil. De fabrikant raadt aan om beide tenen naar voren te wijzen. Dit is bedoeld om ergonomischer te zijn en zo te voorkomen dat één been meer wordt belast, wat kan leiden tot pijn bij langdurig autorijden. Dit kan inderdaad voorkomen bij eFoilen, maar wordt meestal gecompenseerd door de voetpositie te veranderen.

Bij de Hydroflyer verplaats je niet je gewicht tussen de voor- en achterbenen om de hoogte te regelen, maar hoe ver je je bovenlichaam naar voren of naar achteren duwt over het stuur. We moeten zeggen dat deze techniek leuk was en we vonden het makkelijker vergeleken met een eFoil. Zo goed voor beginners.

 

Sturen

Ik vond het echter moeilijker om te sturen. Op de een of andere manier verleidt een stuur je altijd tot sturen met dit "stuur". Zo leer je het immers van kinds af aan op de fiets of scooter. Maar de Hydroflyer wordt ook bestuurd door je gewicht te verplaatsen (links/rechts). 

stuur
Stuur

Het "stuur" is er niet om te sturen , maar om de bestuurder stabiliteit te geven. Een groot voordeel voor beginners maar ook om sprongen te maken. Sprongen zijn een stuk makkelijker dan met de eFoil. Dat komt niet alleen door het stuur, maar ook door het hoge volume (160 liter - cruiser-model) en het onderwaterschip. Het board lijkt van onderaf meer op een boot dan op een surfboard.

onderwaterschip
Onderwaterschip

Technische specificaties

De lithium-ion-accu zou een actieradius van maximaal 2 uur en 40 km mogelijk maken en valt daarmee in het assortiment van Audi, Fliteboard en Takuma. Ook de oplaadtijd van 1,5 uur is vergelijkbaar. Met 35-40 kg is het iets zwaarder dan de eFoils die 30 kg of minder wegen. Dit komt door het extra stuur en grotere board.

De motor heeft een vermogen van 5,5 kW en wordt aangedreven door de 42 Ah / 52 volt lithium-ion accu. 

De boarden zijn er in drie maten:

  • Cruiser (226 x 63,5 cm / 160 liter) - we hebben deze boards getest
  • Cloud (183 x 63,5 cm / 150 liter) - Opblaasbaar board
  • Surf Pro (152 x 63,5 cm / 68 liter)

 

 

 

Het maximale berijdersgewicht wordt gegeven als 120 kg. Op de afstandsbediening kun je kiezen uit drie vermogensstanden om het vermogen te beperken. Er is zelfs een achteruitversnelling die het "parkeren" moet vergemakkelijken.

 

Veiligheid

Op het gebied van beveiliging zijn enkele kenmerken bijzonder opmerkelijk. Het stuur kan bij een val contact met de vleugel en de motor vermijden als je het stuur bij een val blijft vasthouden. Dit trekt de bovenkant van het bord naar je toe.

Doordat het stuur lichter is dan de mast met motor, komt de Hydroflyer na een val automatisch weer overeind. De fabrikant achtte het onwaarschijnlijk dat je je bij een val zou kunnen verwonden aan het stuur. Maar er is een beschermer - vergelijkbaar met een bmx-fiets van de eerste generatie.

veiligheidsvleugel
Veiligheidsvleugel met rubberen bescherming

 

Aan de andere kant is er een veiligheidsvleugel voor beginners (Vortex 210). De randen van deze vleugel zijn voorzien van rubberen bescherming om blessures te voorkomen. De andere drie vleugels Vyper 190, Hyper 170 en Vyper 150 voor gevorderden hebben deze bescherming niet.

Last but not least is de Hydroflyer beveiligd door een magnetische kill switch. Net als bij een jetski wordt deze aan de pols bevestigd en bij een val losgemaakt van de afstandsbediening op het stuur. Hierdoor stopt de motor.

 

Hoeveel kost een hydroflyer?

De Hydroflyer kost $ 15.500 plus belastingen, verzendkosten en invoerrechten. In Europa zal het ongeveer 18.000 EUR bedragen inclusief 21% BTW. Een trotse prijs en iets duurder dan de premium eFoils.

De korte Surf Pro-versie zal ook verkrijgbaar zijn met voetbanden voor nog meer controle. De boards zouden vanaf 2023 in verschillende kleuren verkrijgbaar moeten zijn. Als het zover is, kom je dat natuurlijk hier te weten.

Door het snelle leersucces met het grote cruiser-model ziet de fabrikant de verhuurmarkt als een goede doelgroep voor de hydroflyer.

 

 

Gevolgtrekking

De Hydroflyer is geen eFoil en zou dat volgens de fabrikant ook niet moeten zijn. Het rijgedrag is heel anders en makkelijker te leren. Misschien een beetje zoals een skateboard (eFoil) versus een stuntstep (Hydrflyer). Dus uiteindelijk is het een kwestie van smaak. We hebben er persoonlijk erg van genoten.